۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۲۹۸۱۵
استاد حوزه علمیه قم:

مسؤولیت اساسی در رفع  بحران جاهلیت مدرن جامعه به عهده روحانیت و قشر فرهنگی است 

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: مسؤولیت اساسی در رفع این بحران؛ به عهده قشر فرهیخته جامعه روحانیت و قشر فرهنگی است که با ابزارهای مختلفی چون رسانه، هنر و دیگر ابزارها با بیان و تکرار مطلب این مساله را به عنوان دغدغه برای مردم مطرح کنند و آنان را نسبت به خطری تهدید کننده جامعه هوشیار کنند چرا که تا احساس خطر نباشد نیاز به مقابله وجود نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با راه های مقابله با جاهلیت مدرن اظهار داشت: از آنجا که دنیای امروز با معضلی به نام جاهلیت مدرن روبرو شده که ابعاد گسترده ای دارد و مردم را درگیر کرده است پس باید جهت رفع آن؛ تلاش هایی از سوی فرهیختگان و اندیشمندان جامعه صورت گیرد در غیر این صورت بسط و گسترش می یابد و معضلات فروان دیگری را در پی خواهد داشت.

 

وی بیان داشت: توجه به مساله جاهلیت مدرن و بحرانی که به وجود آمده در ضمن شناسایی آن؛ از مهم‌ترین کارهایی است که باید در این زمینه صورت گیرد چرا که اگر احساس خطری وجود داشته باشد باید به آن پرداخت و به تعبیر مقام معظم رهبری باید تبدیل به گفتمان عمومی شود.

 

حجت الاسلام شیخ بهایی عنوان داشت: اگر این مساله دغدغه عمومی شود و در سرتاسر جهان از سوی مردم و مسؤولین مورد توجه قرار گیرد و احساس نیاز برای حل این معضل در بین عموم مردم به وجود آید؛ عزمی عمومی برای رفع آن شکل خواهد گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: مسؤولیت اساسی در رفع این بحران؛ به عهده قشر فرهیخته جامعه روحانیت و قشر فرهنگی است که با ابزارهای مختلفی چون رسانه، هنر و دیگر ابزارها؛ با بیان و تکرار مطلب؛ این مساله را به عنوان دغدغه برای مردم مطرح کنند و آنان را نسبت به خطری تهدید کننده جامعه؛ هوشیار کنند چرا که تا احساس خطر نباشد نیاز به مقابله وجود نخواهد داشت.

 

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: از آنجا که ابعاد جاهلیت مدرن به تدریج در میان عموم مردم به اموری عادی تبدیل می شود و در این صورت هیچ اقدامی جهت مقابله با آن صورت نخواهد گرفت؛ لازم است با سرعت بیشتری عملیات آگاه سازی با این خطر پیگیری شود.

 

وی با اشاره به لزوم آگاه سازی از طریق فضای مجازی یادآور شد: در حال حاضر استفاده گسترده عموم از فضای مجازی سبب تبدیل شدن این محیط به ابزار قابل دسترس مردم شده است از این رو می توان به عنوان ابزار مناسبی برای معرفی جاهلیت مدرن و ابعادش مورد استفاده قرار گیرد.

 

حجت الاسلام شیخ بهایی اضافه کرد: البته استفاده انقلابیون از نرم افزارهای وابسته به اسرائیل و استعمار نیز از مصادیق شیطنت است که سعی دارد با ترویج علوم و سوء استفاده ازاین علوم در زمینه منافع خود به اهدافش دست یابد از این رو در صورت توان باید در این مسائل نفوذ یابیم و با ایجاد تغییر و یا تولید محصولاتی مانند آنها، به هدف خود دست یابیم.

 

وی در ادامه گفت: البته علاوه بر این نرم افزارها، منطق حاکم بر مباحث درسی دانشگاهی و کتبی که در دسترس ما است همه دارای اشکالاتی است که ریشه در جاهلیت دارد بنابراین برای استفاده از آنها لازم است تصحیح شوند پس باید تعدادی از افراد به مقابله با دشمن برخیزند و بخش دیگری از نیروها ریشه ها را اصلاح کنند یعنی برخی باید به دنبال طراحی نرم افزارهای اجتماعی بومی و اسلامی باشند و یا متون بومی و اسلامی تولید کنند و عده ای دیگر تا دسترسی به تولیدات بومی و اسلامی داخلی؛ باید در مقابل وضع موجود دفاع کنند و عرصه را خالی نگذارند.  

 

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: اگر موشکافانه خصوصیات جاهلیتی که در 4 قسمت قرآن بیان شده است را تشریح کنیم و جاهلیت های آن زمان با تاریخ و منابع؛ استخراج و دسته بندی شود سپس وضعیت امروز جامعه ما و جاهلیت مدرن و مصادیقش را بررسی کنیم و مسائل آن را به بحث و گفت‌وگو بگذاریم خواهیم دید که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: باید همه رسانه ها به اندازه توان خود تلاش کنند تا به همگان بفهمانند در دنیای امروز در شرایطی قرار گرفتیم که متاسفانه معروف تبدیل به منکر شده و منکر تبدیل به معروف شده است و لازم است تا هر کدام از اینها جایگاه خود را پیدا کند تا در مرحله بعد؛ امر به معروف و نهی از منکر محقق شود.

 

این کارشناس مذهبی افزود: متاسفانه در حال حاضر؛ ارزش ها جایگاه خود را از دست داده اند و تبدیل به ضد ارزش شده اند و برگرداندن آنها به جایگاه خودشان کار چندان آسانی نیست که هر زمان اراده کنیم به راحتی هدفمان محقق شود چرا که دشمن در صحنه است و از هر فرصتی استفاده می کند تا اهداف شومش را پیگیری کند و آنان را به اموری معمولی در بین مردم تبدیل کند از این رو در میدان جنگی نامتقارن قرار گرفته ایم که طرف مقابل با تمام سلاح های مجهز و نیروی کامل و تلاشگر کار می کند و ما باید در این طرف از حداقل نیرویی که داریم حداکثر بهره را ببریم.

 

وی در پایان ادامه داد: آنچه در این میان غیر قابل انکار است؛ پیروزی حق بر باطل است چراکه خداوند متعال به ما وعده پیروزی داده است و این سبب امیدواری ما نسبت به دستیابی به اهداف الهی می شود پس باید تلاش کنیم و با توکل به خدا پیش رویم تا وعده خداوند محقق شود./9703/302/ب3

 

 

 

ارسال نظرات